Isnin, 19 Mei 2014

Taman Halamanku...part 2




Tambahan Idea 

Ini tapak yang dicadangkan membuat penambahbaikan kolam yang sedia ada di rumahku.Atas sokongan dengan idea yang ku beri, anak-anakku dan menantu bersedia membantu menjayakan projek ini, malah ada yang memberi sokongan dengan wang ringgit.

 


Idea ku sentiasa berkembang , cuma kewangan aje yang menghalang, kalau aku cukup duit halamanku lah yang paling terbaik akan ku bina dan tercantik.

Anakku yang baru balik dari luar negara dan sedang bercuti memberi aku semangat, Pada mulanya aku hanya mendapat idea saja dan memaklumkan kepadanya, Tiba-tiba ia kata esok kita mulakan 18hb Mei 2014.Dengan bahan tak bersedia.Ini lah tapaknya aku bercadang membuat jambatan melintasi ke Anjung rehat. 

 Anakku Mohd Amer ,Menantu Mohd Firdaus dan Mohd Arif ,sedang mengali lubang untuk menyambungkan kekolam besar.Aku relex aje...ini arahan Mohd Arif.

Membuat ukuran kelebaran kolam tambahan.bersemangat kitaorang masa tu.Tapi cara ku kalau buat kolam makan masa sikit.sebab idea akan datang lagi untuk yang terbaik.


Baru siap 50% , aku buat sikit-sikt, balik kerja jam 5.00 buat sikit,begitulah seterusnya.kalau korang tengok ...macam tak ada apa je.Tapi bagi ku kreatif,idea dan kepuasaan dan ketenangan.

 Setakat hari ini sabtu 24/5/2014 telah berjalan 50%.Idea aku datang mencurah2 semasa aku membuat kerja2  rekabentuk simenferro.
Sedikit-demi sedikit aku buat,idea datang masa tu....uu boleh jadi gila.bersemangat.....
Dah 75% siap ,cuma aku nak top up yang mane idea datang secara spontan.kalau boleh yang buat yang terbaik.yang penting kreatif
Bila dah cat....mesti cantik punya.Tapi itu kata ku sendiri.Ini masing2 punya mata memandang.

Impian ku nak jadikan laman rumahku begitu kretaif dengan sentuhan idea dan kepuasaan pemiliknya.

Aku tidak mampu membina rumah yang besar, tapi aku mampu menyerikan dan berkongsi senyuman penghuninya.

 Ini hasil kerjatanganku  sendiri, walau ada mata yang menilai dengan rasa tidak secantik mane tetapi hatiku merasa amat puas sekali 


 Bolehlah dikatakan cantik dan kreatif dimata ku.

 


Teratai bunganya cantik tapi akar tidak jijak ketanah,satu keunikkan teratai ialah bunganya akan berkembang setiap hari ,dan kuncup semula dan kembang semula pada esok harinya.Baru ku tahu....keunikkannya.tidak seperti bunga lain kembang hari ini esok ia layu selamanya.

6 ulasan:

  1. ya en.ramlan.cantiklah awak buat........teruskan

    BalasPadam
  2. sy suka tgk....jarang org tak suka tgk benda2 nature macam ni...mmg gud idea and gud job en ramlan!!

    BalasPadam
  3. t.kaseh fizah...saya kalau balik dari keje pasti saya akan sembang di taman saya ini dari tonton astro.
    rumah pun boleh buat....tak cantik tak apa tapi kepuasaan diri sendiri.kalau nak upah mahal.sebelum ini saya memang buat kerumah2 orang tapi sekarang dah malas.

    BalasPadam
  4. sejuk mata memandang.. nak tanya macam amna nak jaga kualiti airnya supaya tak bertukar menjadi warna hijau ye??

    BalasPadam
  5. Kreatif...cantik...sejuk mata memandang...

    BalasPadam
  6. Kreatif...cantik...sejuk mata memandang...

    BalasPadam