Khamis, 17 April 2014

Langkawi terbaik

25/3/2010 aku menghantar anak ku  daftar kesebuah hotel MISC untuk pelayaran ke Hong Kong.Dan jam 2.00 aku meninggalkan dia di hotel itu dan meneruskan perjalanan ku ke Langkawi.Dan lepas itu aku sesat sehingga jam 7.00 mlm baru dapat keluar dari Jalan Daya Bumi.Bayangkan......nak ke Langkawi bawa kereta dengan aku seorang pemandu sahaja.
 Aku sampai di Kuala Perlis jam 5.00 pagi dan menanti Feri untuk ke Pulau Langkawi.Adui....... letihnya perjalanan tadi.Masing-masing buat hal masaing-masing, belum sarapan lagi ini.Aku nak cite sikit .Semasa aku packing kereta dalam jam 5.00 pagi ditempat letak kereta Kuala Perlis.Datang sebuah motor dengan 2 penumpang (cerita seram ni dan takut) menghampiri ku dan bertanyakan aku nk ke Pulau ke?.Dah tempah hotel.kereta dan sebagainya.Aku dengan lurus kata belum....aku mula rasa berdebar .Sape orang ni berniat baik ke atau sebaliknya (bisik dalam hati ku).Dia kata kalau belum dia akan uruskan dan bayar padanya .Aku pendikkan cerita aku pun bayar dengan dia Rm450.00.Aku bertawakal kepada Allah.Setibanya di Pulau aku berjumpa dengan orang-orang yang disuruh tadi (Budak Motor tu) Syukur kepada Allah semuanya berjalan lancar.Tiba aje di hotel ke ,sewa kereta ke semua ok dan mereka bertanya kepada ku ni Encik Ramlan ke.Jadi kesimpulan janganlah kita bersangka buruk pada orang yang kita tidak kenali.
 Dah pun sampai .selepas daftar di rumah guru Jabatan Pendidikan Langkawi dengan bayaran rm50.00 semalam sahaja.2 hari duduk rumah guru , dan 1 hari duduk kat hotel Faridah di Pantai Cenang.

Menaiki Kabel Car, anak ku terlalu seronok bila dapat jalan macam ni.....best lah ayah....nak pergi lagi nanti.Korang nak tahu satu cerita benar ni.Aku ni selalu juga kelangkawi , mcm kursus dan sebagainya.Tapi Isteri2 ku ni pertama kali aku bawa.Macam2 hal berlaku selepas aku sampai di Melaka.
1.Semasa didalam Feri tiba2 ombak (bukan ombak rindu tau)laut bergelora bila tiba ditengah2 perjalanan.Dengan penhawa dinggin Feri tu rosak pula.Tekak lowa rasa nak muntah.
2.Aku sempat bawa mereka melihat Underwater World Langkawi (Aqurium ikan terbesar dilangkawi) memang best , ikan besar-besar dan pelik2.Tapi bila dah balik Melaka, Esoknya aku baca berita muka pertama mengatakan semua ikan di Underwater World Langkawi yang aku  pergi tu mati semuanya akibat di racun.Wau......
3.Dan aku baca akhbar lagi ,banjir ditempat aku letak kereta setinggi 6 kaki.Wau...selang sehari aje aku balik ke melaka..

cuba kamu bayangkan.semuanya berselisih......aku beri masa 15 minit dari sekarang.aku nak ketandas kejap.nanti sambung....ye dan baca lagi

Isteri ku pertama , nampak macam letih....
tapi hatinya gembira bila di bawa melancung macam ni.Yang aku ni pulak kalau nak ajak kemane-mane aku tak suka beritahu isterku.Maklum aje nanti tak jadi.Dan jumlah duit yang aku sediakan pun aku tak beritahu diorang.Korang tahu aku bawa rm6ribu.tiba disane setelah selesai semua dan balik di melaka , habis rm2 ribu genap.Itu pun aku tak beritahu diorang berape habis dan baki.

kau tahu bila aku beritahu diaorang selepas 1 atau 2 bulan selepas tu dan duit tu pun habis  baru aku cite.Itulah peramgai aku.Jadi diaorang dah  biasa dengan perangai lelaki diorang.Itu yang diorang terlalu sayangkan aku.

korang mesti cakap.... belakang aku !.Ada aku kisah.....jah!
jah tak kisah apa kiah nak cakap......

Baru sampai kemuncaknya, sejuk dan terasa tenang sangat bila berada disini.ini lah kegembiraan ku selama aku hidup berumah tangga .
 Ini kereta yang di sewa.Pada mulanya bila aku baru sampai dipulau itu ramai taukeh2 kereta mengejarku untuk memberi sewa.Tapi aku menolak dengan alasan takut sesat.Rupanya bila dah memandu sendiri , seronok, pusing-pusing situ juga jumpa.Sewanya sehari rm6o sahaja.Kau ada....?Iini kereta ke 3 yang aku sewa.Kereta pertama yang aku sewa..bila memandu orang kayuh basikal boleh potong aku.kau bayangkan.....jah malas nak ulas.
 Aku ke pulau Beras Basah selepas memberi Helang makan.Pemandu bot tu kata dalam 1 jam lagi dia datang ambil kitaorang.Aku tunggu2 dekat 3 jam baru dia datang, rupa nya dia tido dalam bot .bot tu pulak ada depan aku aje....hawauuuu ...kata orang melaka.
 Ini lah saat yang paling aku gembira bila melihat anak-anak dan isteri-isteri ku mandi manda.Aku tak mandi sebab tak pandai berenang.hanya tengok dari kerusi malas aje...
 Ini bukan berenang .nampak macam berdiri aje.alah bukan orang tahu pun........janji aku dapat mandi dalam kolam renang di hotel ini.Sewa semalam hotel ini hanya rm70/ aje.

Wah....ye..ye aje anak ku berenang.Mak dia pun sama , macam berdiri aje.macam comel aje.macam comel aje.........
 Ini pantai cenang.......pantai ni bahaya sikit , tak sesuai untuk kanak-kanak.Tapi untuk orang tua-tua macam aku sesuai.kat sini banyak jemur sotong untuk dikeringkan.....mera nampak mcm sakit pinggang aje.

Wah kak nab......
Ini Tasek Dayang Bunting....aku nak suruh kak nab kau minum air ni......takut juga.nanti orang kata "asyik mak mentua kau aje yang mengandung"